26 Aralık 2015 Cumartesi

Anneler hemen paniklemeyin: Bebeklerde ishal ve kabızlık

    Bebeklerde veya çocuklarda yaşandığında ne yapacağımızı bilemediğimiz paniklediğimiz durumlardan biri de ishal ve kabızlıktır sanırım. Oğlumda kabızlık sorunu değil ama ishal sorunuyla çok karşılaştık. Bu yüzden bu konuyla ilgili birşeyler yazmak istedim. Bir süre sonra her anne evladının sağlığı, gelişimi, eğitimi için o kadar şey öğreniyor ki hayat boyunca öğrenci olmak isterseniz anneliği tavsiye ederim :)
    İshal sebepleri çok çeşitli olabilir, önceki yazılardan aşina olduğumuz besin alerjisi şiddetli ishale sebep olabilir. Besin alerjisi çocuklarda egzama, reflü, ishal sorunlarına sebep olur ve ne yazık ki başka sebepler ararken çoğu insan bu durumu farketmeyebilir, emziren anneler bu alerjenlerin süte de geçebileceğini bilmeli ve süt ürünleri, yumurta, fındık fıstık gibi alerjen proteinleri tüketirken dikkat etmeli bebeği gözlemlemelidir. Çoğu bebekte bu alerjiler görülmeyebilir, anne ve babanın alerjik olduğu durumlarda çocukta da görülme riski artar. Eğer alerjen yiyecek tespit edilip kesilmezse kanlı ishal dahi görülebilir. Paniklemeyin sadece yediğiniz proteinlerin veya alerji yapabilecek gıdaların listesini yapın bunları yemeyi bırakın tabi bebeğinize de vermeyin, meyve sebze ağırlıklı bir beslenmeye geçerek bu gıdaları teker teker ekleyin listeye böylece bebeğinizin, hangisine tepki verdiğini daha rahat anlayabilirsiniz. İshal tedavisi genel olarak vücut su kaybettiği için bebeğe çok küçük de olsa hazır su veya kaynatılmış soğutulmuş su vermek olmalıdır. Ben oğluma 5. aydan sonra hep ballı su verdim, balın alerjen olduğu söyleniyor yumurtaya 2 aylıkken alerji geliştiren oğlumda bala karşı hiçbir olumsuzluk görmedim aksine şifa kaynağı olduğunu düşünüyorum ama yutamadıkları için ben 150 ml suya bir çay kaşığı kadar karıştırıyorum çok az tatlı bir su oluyor. Bal şerbeti denirmiş eskiden Aidin hocanın kitabından öğrendim çok mutlu oldum, bilmeden doğru birşey yapmıştım.
    Bunun dışında antibiyotiklerin yan etkisiyle, diş çıkarma dönemlerinde salya artışından dolayı bebekler ishal olabilir. Mikrobik yani virüs veya bakteri sebebiyle olanlar da vardır ki testle anlaşılabilir. Her durumda sıvı kaybını azaltmak için su, meyve suyu, yukarda anlattığım gibi bal şerbeti verilebilir, anne sütü de aynı şekilde verilmeye devam edilir.
    Kabızlık daha farklı sebeplere bağlı olabilse de, diş çıkarma döneminde kabız olan bebeklere de rastlıyoruz. Mamayla beslenen çocuklarda kabızlık problemine daha çok rastlanıyor, birçok arkadaşıma mamanın içerisine bir çay kaşığı zeytinyağı koymalarını önerdiğimde 2,3 gün yapamayan çocuklar kakasını yapmıştı çok mutlu oldum. Mamanın kabız yaptığını düşünüyorsanız bu yöntem işe yarayabilir. Aynı şekilde poposuna ve karnına da zeytinyağı sürüp masaj yapmak iyi gelebilir. Doğal zeytinyağı olsa tabiki daha güzel olur ama elinizde hangisi varsa onu kullanın acil durumlarda. Çünkü çok acı çekiyor bebekler ve ne yazık ki bekledikçe sertleşen kakayı çıkartmak onlar için daha zor olur. Olabildiğince erken su veya bal şerbeti verebilirsiniz bu durumu engellemek için. Bir de ek gıdalara yoğurt elma gibi bağırsak dostu yiyeceklerle başlamak çok iyi olur, biz 5 aylıkken başladık elmayla sonra yoğurt ve ardından çorbalarla devam ettik 6. ayda, bütün bebeklere annelerine babalarına sağlıklı günler dilerim.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder